Blijf op de hoogte van de automotive.

Dit is jouw blog!

Interview Nextgen Jose Diaz

Interview met José Díaz Trasancos, GT Motive Database Content Manager, over NextGen, het revolutionaire nieuwe documentatiesysteem.

Als er één ding is dat GT Motive kenmerkt, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van technologische oplossingen om het beheer van voertuig onderhoud en reparatie te optimaliseren, dan is het wel de sterke toewijding aan innovatie en het talent van de mensen die deel uitmaken van het bedrijf. Altijd met één doel: technologisch geavanceerde en zeer winstgevende tools voor de markt maken. Dit is het geval voor NextGen, het recente en innovatieve voertuigdocumentatiesysteem dat GT Estimate perfectioneert, met meer gedetailleerde en volledige informatie en gemakkelijker toegang en gebruik. Het resultaat: een grotere bijdrage van efficiëntie en betrouwbaarheid aan uw klanten in de werkplaats, leasemaatschappij en verzekeringsmaatschappij. José Díaz Trasancos, GT Motive Database Content Manager, heeft een voortrekkersrol gespeeld in deze technologische ontwikkeling.
 
Hoe kwam je op het idee van het project NextGen om het proces van voertuigdocumentatie dat je bij GT Motive doet kwalitatief en kwantitatief te verbeteren?

Bij GT Motive vormen onze klanten de kern van alles wat we doen. Ze zijn onze bestaansreden. Die focus op onze klanten is gegraveerd in het DNA van het bedrijf. We hebben altijd veel aandacht besteed aan de veranderende behoeften van onze klanten. We hebben onze oplossingen ontwikkeld op het ritme van hun behoeften om hen te helpen bij het beheren van claims, met de meest innovatieve technologie, op een steeds efficiëntere manier.

Er is echter een recent moment geweest waarop deze een kwalitatieve verandering hebben ondergaan. In feite is het een verandering die nog maar net is begonnen. De automobielsector is volop in transformatie: nieuwe technologieën, nieuwe vormen van mobiliteit, rijhulpsystemen, hybride motoren, elektrische voertuigen … Dit zijn fenomenen die al deel uitmaken van ons dagelijks leven en die gevolgen hebben voor zowel de professionele als de zakelijke activiteiten van onze klanten.
 
NextGen vindt zijn oorsprong juist in het aandachtig luisteren naar deze nieuwe behoeften. Om hun efficiëntie en concurrentiekracht te behouden, hebben werkplaatsen, verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen beoordelingstools nodig met nog preciezere en vollediger technische en prijsinformatie. Dit betekent dat er een zeer belangrijke inspanning moest worden geleverd om al deze onderdeelnummers te documenteren – en we hebben het er heel veel over – gekoppeld aan nieuwe apparatuur die wordt toegevoegd aan de meest moderne voertuigen, die de belangrijkste aanleidingen zijn van de nieuwe mobiliteit. Kortom, we moesten een geavanceerde oplossing ontwikkelen en implementeren om het werk van onze klanten te vereenvoudigen. Deze oplossing is NextGen, een eigen ontwerp- en productiesysteem dat een niet te evenaren niveau kent bij het verwerken en opnemen van technische en prijsinformatie in de voertuigdatabase van GT Estimate.

Welke specifieke voordelen halen GT Estimate-gebruikers met het NextGen voertuigdocumentatiesysteem?

 Efficiency. Het is het sleutelwoord. Met het nieuwe NextGen documentatiesysteem verbeteren zowel werkplaatsen als leasing- en verzekeringsmaatschappijen hun dagelijkse schadebeheer aanzienlijk. Gemakkelijk en soepel. Enerzijds omdat ze toegang hebben tot veel meer informatie over de meest moderne voertuigen, wat steeds belangrijker wordt als het gaat om het beoordelen van de nieuwe onderdelen die in de geavanceerde auto’s van het nieuwe mobiliteitstijdperk zijn ingebouwd. Anderzijds, omdat deze bijdrage van uitgebreidere en gedetailleerdere informatie zich vertaalt in maximale betrouwbaarheid bij de identificatie van reserveonderdelen, waardoor fouten, ongemakken en meerkosten als gevolg van mogelijk tijdverlies bij schadebeheer worden voorkomen.

 Hoe zit het met de tool? Hoe wordt GT Estimate verbeterd met het NextGen-systeem?

 Wat betreft de toegevoegde waarde die NextGen biedt voor GT Estimate, we kunnen zijn bijdrage synthetiseren in termen van de voertuigen die zijn gedocumenteerd in vier ideeën: meer modellen, meer onderdeelnummers, meer detail en meer gebruiksgemak. In 2019 zullen 11% meer modellen aan de database worden toegevoegd, en 25% meer tegen 2020. Tegelijkertijd wordt het aantal onderdeelnummers per model met maximaal 20% verhoogd. Allemaal met een ongekend detailniveau dat nauwkeurige onderdeelnummers van alle reserveonderdelen biedt, ongeacht de grootte, prijs of complexiteit. Bovendien is een nieuwe, voorheen onbekende norm voor gebruikersvriendelijkheid ingesteld: met geoptimaliseerde VIN Query-functies kunnen gebruikers alle onderdelen identificeren die relevant zijn voor de beoordeling door het voertuigidentificatienummers (VIN’s) in te voeren .

Hoe wordt een krachtige procestransformatie zoals het genereren en implementeren van een radicaal innovatief systeem zoals NextGen intern beheerd?

Mensen, methode en technologie. Dit zijn de drie fundamentele factoren voor het succesvol inzetten van een transformatie van de manier om dingen te doen zoals wat NextGen heeft bedoeld.

Ten eerste is het essentieel om het talent van de betrokken mensen aan te moedigen en te stimuleren. Als ze niet weten en de visie delen die de basis vormt voor verandering in de manier waarop ze dingen doen, zullen ze nauwelijks in staat zijn om hun vaardigheden en competenties in te zetten als dit soort processen vereist. In dit opzicht is training de beste bondgenoot. Een van de belangrijke maatregelen voor de activering van het NextGen-project was training. Het ging net zo goed over het beoordelen en bijwerken van de vaardigheden van onze technici als over het betrekken van hen; zo ontstonden operationele ideeën voor verbetering.

Met de mensen, de professionals die bij het project betrokken zijn, zich volledig bewust van de visie en zich eraan inzetten, is het veel eenvoudiger om de aanpak in te zetten. In het geval van NextGen hebben we besloten de technieken van de LEAN-methode toe te passen. In wezen werken we aan stroomdiagrammen waarin we de waardeketen definiëren die we als bedrijf naar onze klanten brengen. We identificeren en optimaliseren de processen die de hoogste waarde bieden. We zijn efficiënter en we geven klanten wat ze nodig hebben wanneer ze het nodig hebben.

 Mensen, methode … en technologie. Radicaal innovatief. Van wat we zijn en wat we weten, van de kennis en expertise die door de jaren heen is opgebouwd met GT Motive, aansluitend op de huidige technologische mogelijkheden. Voor de ontwikkeling van het NextGen-systeem is een procesautomatiseringsstrategie ontwikkeld door complexe algoritmen te implementeren die een massaal gebruik van gegevens- en informatiebronnen ondersteunen, ontworpen en ontwikkeld door onze technische afdelingen. De gegevens van de fabrikanten worden steeds meer gestructureerd; door ze massaal te verplaatsen, op een geautomatiseerde manier, met efficiëntiecriteria, wordt het werk eenvoudiger, verhoogt de productiviteit van voertuigdocumentatieprocessen en worden fouten voorkomen. Al deze voordelen bieden NextGen onze klanten, waardoor ze direct tijd en geld besparen.

Meer informatie: info@gtmotive.nl

Ad Prins
Ad@gtmotive.nl

Cees Klaassen
Ceesk@gtmotive.nl

Arthur van der Lek
Arthur@gtmotive.nl

Algemeen: info@gtmotive.nl
De Loetenweg 1
1187 WB Amstelveen

De calculatie tool voor reparatie, onderhoud, schade- en glasherstel.